Zapraszamy do przesyłania propozycji warsztatów

13. Międzynarodowe Warsztaty Niepokoju Twórczego Kieszeń Vincenta

Wspomaganie rozwoju przez doświadczanie sztuki

Poznań 12-16 maja 2014

Tematem 13. edycji Kieszeni Vincenta jest Wspomaganie rozwoju przez doświadczanie sztuki, składa się z części: warsztatowej i forum (części refleksyjnej oraz artystycznej). Od początku projekt nakierowany jest na łączenie nowoczesności z tradycją i aktywizacją działań twórczych wszystkich grup społecznych - dzieci (6-12 lat), młodzieży oraz dorosłych (studenci, pedagodzy, artyści, animatorzy kultury). Skupia się na poszukiwaniu i wdrażaniu nowatorskich metod działań artystycznych w obszarze sztuk wizualnych i muzyki, wspierających indywidualny rozwój artystyczny, ale też wzbogacający kreatywność i otwartość wszystkich uczestników na sztukę. Poprzez bezpośrednie działanie z twórcą i utworem artystycznym wzbogaci, jakość odbioru dóbr artystycznych proponowanych przez artystów, media czy nowe technologie. Szerokie spektrum sztuki adaptowane w obszarze projektu pomoże lepiej zrozumieć samego siebie, codzienność, pozyskać nowe inspiracje, przełamując czasami izolację społeczną.

W imieniu organizatorów trzynastej edycji Kieszeni Vincenta, Poznań 2014, zapraszamy wszystkich zainteresowanych profesorów, wykładowców, przedstawicieli stowarzyszeń, studentów uczelni artystycznych, pedagogicznych oraz uniwersytetów z kraju i zagranicy do udziału w projekcie.

Zwracamy się z prośbą o wytypowanie zespołu, który będzie reprezentować Państwa uczelnię/organizację w naszym projekcie. W skład zespołu powinny wchodzić maksymalnie cztery osoby (jeden pracownik naukowy/artysta – opiekun merytoryczny oraz studenci).

Każdy zespół prosimy o nadesłanie jednego projektu warsztatowego, skierowanego do różnych grup wiekowych:

·    Adresowany do dzieci ze szkół podstawowych (grupa wiekowa: od 7 do 12 lat, liczba uczestników: około 25 osób).
·    Adresowany do młodzieży gimnazjalnej (grupa wiekowa: od 13 do 15 lat, liczba uczestników około 25 osób).
·    Adresowany do licealistów (grupa wiekowa: od 16 do 18 lat, liczba uczestników około 25 osób).

Prosimy, aby projekty warsztatów tematycznie i problemowo nawiązywały do tekstu wprowadzającego Wspomaganie rozwoju przez doświadczanie sztuki autorstwa prof. Eugeniusza Józefowskiego z Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu.

Wybrany scenariusz w całości umieszczony zostanie w katalogu Kieszeni Vincenta wraz z dokumentacją fotograficzną i filmową.
Z nadesłanych scenariuszy Zespół realizujący projekt dokona także wyboru innych scenariuszy, które nie będą realizowane podczas Kieszeni Vincenta do w.w. katalogu.

Zadaniem każdego zespołu będzie także zebranie i opracowanie dokumentacji wszystkich przeprowadzonych przez siebie warsztatów.

Projekty powinny zawierać:

  • Scenariusze warsztatów w języku polskim lub angielskim: około 2200 znaków ze spacjami (w dokumencie Word, Times New Roman, 12 punktów).
  • Krótki opis działań: 5–6 zdań (około 1000 znaków ze spacjami) informujących – zachęcających nauczyciela (opiekuna) do zgłoszenia klasy na proponowane zajęcia (w dokumencie Word, Times New Roman, 12 punktów).
  • Ankietę zgłoszeniową – wypełnianą indywidualnie przez każdą osobę z danej grupy oraz fotografię własną lub całego zespołu.
  • Spis potrzebnych materiałów i narzędzi do przeprowadzenia jednego warsztatu dla około 25 uczestników.

Projekty wraz ankietą prosimy nadsyłać do 2 kwietnia 2014 r. na adresy e-mail: tadeusz.wieczorek@wp.pl oraz wnowak@csdpoznan.pl.

Spośród nadesłanych projektów, w terminie do 7 kwietnia 2014 r. wybrane zostaną propozycje, które realizowane będą w ramach Kieszeni Vincenta 2014.
Szczegółowy program imprezy i zaproszenie prześlemy w terminie do 9 kwietnia 2014 roku.

FORUM

Warsztatom, które realizowane będą w dniach 13-15 maja towarzyszyć będzie Forum w dniach 13-16 maja. Spotkania odbywać się będą na Scenie Wspólnej :
·    13 – 14 maja w godz. 18 – 20, prezentacja, wykłady, akcje
·    16 maja w godz. 10 – 14, krótkie prezentacje i podsumowanie.

Oficjalnym językiem Forum będzie język polski (symultanicznie tłumaczony na j. angielski).
Podczas Forum planujemy przeprowadzić treningi kreatywne, akcje dla studentów i dorosłych w dniach 13-16 maja w godz. 19.00-20.30.

Zapewniamy: nocleg (ze śniadaniem), honorarium, obiady (pozostałe posiłki we własnym zakresie, nie zwracamy kosztów podróży).
Zakwaterowanie gości i studentów: od poniedziałku 12 maja, od godziny 14.00
Miejsce zakwaterowania: Fusion Hostel, ul. Święty Marcin 66/72, Poznań, tel. +48 61 852 12 30, www.fusionhostel.pl

Organizatorzy projektu:



Partnerzy:


 

 

 

Wszelkie pytania dotyczące projektu prosimy kierować
·    e-mail: tadeusz.wieczorek@wp.pl
·    e-mail: wnowak@csdpoznan.pl
·    fax +48 61 64 64 472

Kilka wskazówek dla zainteresowanych
Przygotowanie warsztatu artystycznego dla dzieci/młodzieży jest trudnym zadaniem. Warsztat powinien być dobrą, grupową zabawą opartą na jasnych zasadach, ze zrozumiale i konkretnie postawionym zadaniem do wykonania oraz celem. Jest także zaplanowaną, twórczą sytuacją, w której młodzi uczestnicy są traktowani poważnie i po partnersku, a poza zabawą mogą się czegoś nowego nauczyć lub doświadczyć. Warsztat ma za zadnie łamać istniejące konwenanse i stereotypy, ma stawiać uczestnika spotkania w sytuacji nietypowej, pozbawionej wcześniejszych prototypów. Projekt jest propozycją do realizacji, powinien być przemyślany i konkretnie opisany.

Spróbujcie utworzyć grupę, pomyśleć wspólnie i zebrać najciekawsze pomysły. Potem do nich wróćcie, skonsultujcie z Waszym profesorem, wykładowcą lub partnerem – być może coś trzeba będzie sprawdzić albo wypróbować. Zapraszamy do twórczego, grupowego działania i wzięcia udziału w naszym projekcie.

Szanowne grono Pedagogów, Artystów, Animatorów

Planujemy wydanie katalogu z przebiegu projektu w formacie A5. Proponujemy Państwu nadsyłanie artykułów do tego wydawnictwa nawiązującego do tematu aktualnej edycji Kieszeni Vincenta – Wspomaganie rozwoju przez doświadczanie sztuki, ilość znaków ze spacjami około 12000 – 15000 (bez ilustracji, pisane w Times New Rom 12 punktów). Wydawnictwo będzie posiadało ISBN. Termin nadsyłania tekstów upływa 30 czerwca 2014 roku.

Tadeusz Wieczorek
kurator projektu

tadeusz.wieczorek@wp.pl

twieczorek@csdpoznan.pl


Informacja o 12. edycji, która odbyła się w 2013 roku więcej

Katalog 12. Kieszeni do pobrania PDF (3MB)

Wspomaganie rozwoju przez doświadczanie sztuki

Wprowadzenie

Zapraszamy studentów i ich opiekunów – pracowników uczelni wyższych – do udziału w 13. edycji Kieszeni Vincenta. Oczekujemy na propozycje warsztatów zorientowanych na wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży w różnym wieku. Proponowane warsztaty twórcze mają być dla nich okazjami rozwojowymi przy kreacji plastycznej, muzycznej i ruchowo-tanecznej.
Wspomaganie rozwoju przez sztukę w szerokim znaczeniu należy rozumieć, jako szczególny sposób oddziaływania przy pomocy kreacji artystycznej.
Wspomaganie rozwoju może się odbywać przy użyciu kreacji wizualnej. Wykorzystuje się wtedy bogaty zakres działań i środków wyrazu z obszaru sztuk wizualnych, pochodzących zarówno z tradycyjnych dziedzin plastycznych (malarstwa, rzeźby, rysunku, grafiki), jak
i zjawisk artystycznych charakterystycznych dla sztuki współczesnej (happening, instalacja, performance, environment), co przyczynia się do różnorodności ostatecznych form i metod.
Wspomaganie rozwoju może się odbywać przy pomocy dźwięku i sztuki muzycznej. Wykorzystuje się wtedy różnorodne aktywności, działania i środki wyrazu z obszaru sztuk muzycznych – pojętych jak najwszechstronniej i w duchu wynikającym z olbrzymiej tradycji sztuki muzycznej dawnej i współczesnej. Działania zaliczane do obszaru muzyki obejmują doświadczenia komponowania, muzykowania, wykonawstwo muzyki, generowanie i kreację dźwięku w sposób naturalny i przetworzony technologicznie.
Wspomaganie rozwoju może się odbywać za pośrednictwem ruchu i tańca. Wykorzystuje się wtedy wiele aktywności związanych z użyciem ciała ludzkiego w ruchu, wypracowanych
w wielowiekowej tradycji ich stosowania.
Edukator sztuki – będący równocześnie artystą i pedagogiem – nawiązuje do edukacyjnego (wychowawczego i poznawczego) wymiaru sztuki, odwołując się głównie do możliwości wyrazowych środków artystycznych oraz wpływu na rozwój podmiotowy transformacji towarzyszących kreacji artystycznej, zachodzących równolegle w strukturze artystycznej dzieła i osobowości, których wyrazem są zmiany mentalne i emocjonalne. Sam dziejący się proces kreacji ma wymiar artystyczny i edukacyjny nakierowany nie na efekt artystyczny, ale na żywe doświadczanie kreacji.
Istotą procesów edukacyjnych jest interwencja skierowana na zmianę określonego stanu rzeczy. Zmiana może polegać na eliminowaniu czynników zakłócających harmonijny rozwój danej sfery, kształtowanie poszczególnych sfer, bądź przeorganizowanie ich struktur.
W edukacji i sztuce interwencja ma charakter wychowawczy, bowiem zwykle jest skierowana na zmiany w zakresie umiejętności, wiedzy, postaw i wartości reprezentowanych przez podmiot. Ogólnie rzecz biorąc, wspomaganie rozwoju przez doświadczanie sztuki można traktować, jako interwencję ukierunkowaną na wspomaganie rozwoju podmiotowego, poprzez pobudzanie wyobraźni, kreatywnego myślenia i działania, w działaniach lokujących się
w przestrzeni sztuki. Jej ostatecznym celem jest optymalny rozwój osobowości.
Czekamy na Wasze pomysły wspomagające rozwój dzieci i młodzieży, z którymi będziecie mieli okazję współtworzyć doświadczenia przy kreacji artystycznej. Z pewnością może to także wspomagać Wasz rozwój.

prof. Eugeniusz Józefowski